forum.dynotech.se

Välkommen till Dynotechs forum!
Aktuellt datum och tid: tor nov 21, 2019 11:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: m10 tips
InläggPostat: lör dec 03, 2011 2:29 pm 

hej!

skulle vilja ha lite tips vad jag skall ha för organ i min e21 motor.
har kört med en m10b18 motor med förgasartopp, en borgwarner turbo, megasquirt, egetsvetsat insug samt grenrör och annat smått..
bänkade 288hk ur den på 1.9bar ladd.

skulle nu vilja ha lite tips hur man skall gå tillväga för att bygga ihop en m10 motor med ca. 400 driftsäkra hk.
en 2liters vev skall jag skaffa, och så har jag tänkt lite på stakar från spm och kolvar vet jag ej? CP JE? vad annat finns?
schrick 304 lär ju vara en fin kam till m10an, många som kör med den.
och så har jag en 1.8i topp som jag har tänkt använda.
motorn får ju inte bli för dyr heller med tanke på att jag skall fixa resten av bilen också. ;)
så jag vore tacksam för svar så man inte går och köper en massa skitprylar som man inte har nån användning för. :D

lite klipp på bilen från sommaren.:) http://www.youtube.com/user/prklish#p/a/u/1/xOZ5amylYNs

Inläggsrubrik: Re: m10 tips
InläggPostat: fre dec 09, 2011 12:17 am 
Webbplatsadministratör
Användarvisningsbild

Hej,

Oj då har du en del hästar på grönbete. :) Vilken turbo tänker du köra med, Borgwarner tillverkar
ganska så många. Vad är det för modell alternativt vilket mått in och ut så kan jag säga om den är rätt eller fel.

Jag säljer JE kolvar och har gjort flera olika kolvtyper till den motorn. Vad för bränsle kommer du att köra med och kommer du köra vidare med 1.8I toppen? Ang stakar så kommer mina hprofilare
enligt mina ritningar komma hem på ett tag. Dom kommer först och främst att finns i 144mm
längd och kommer att vara mycket starkare än tex SPM. Geometrin blir bättre om du ska varva lite med 9mm längre stakar, är samma som jag kör med i min motor. Men för att kunna få lite längre register så vill man gärna varva lite mer och då bör du kolla på HDVippor och en
kam. 304gr schrick är en kam som funkar då den har lite vidare nockvinkel än de rena sugmotor
kammarna. Men det finns bättre alternativ.

vippor
kam
ventilfjädrar
kolvar stakar

Så kan jag garantera 4-500 på hjulen driftsäkert.

InläggPostat: fre dec 09, 2011 5:30 pm 

Jodå visst var det hästar på grönbete. :)
jag kommer köra med 98okt bränsle (finland) och 1.8i toppen har jag som ett alternativ till förfogande.
hittade en "färdig" motor som jag skall gå och titta på i helgen, den innehåller CP kolvar(beg), org. stakar, schrick 304gr kam(ny), nya lager, oljepump, nyborrat block, 2literv vev och block från en 02a (starkare grejjer?) 121 topp.
maskinen har blivit plockad ihop och inte ens provstartad.. känns ju som det skulle vara bra att börja från eftersom jag inte har någon vev och kam och kolvar, priset på motorn är mindre än vad det kostar att köpa grejjerna skilt. så återstår ju i princip att skaffa vippor och stakar.. blir ju då med 135mm stakar.. men borde gå att skrämma effekt ur moton ändå. :)

turbon skall jag mäta imårron.. tror modellen heter s200. inte säker..

vad skall man smida ihop för koppling och svänghjul för den effekten? och vilka växellådsalterativ finns till m10 med rätt bultmönster?

//Niklas

InläggPostat: lör dec 10, 2011 12:46 pm 

hittade lite info om turbon på nätet.
http://cnxturbo.com/dy2.php?id=66
http://honda-tech.com/showthread.php?s= ... &t=2789212
går den att använda? :)

InläggPostat: lör dec 10, 2011 7:47 pm 
Webbplatsadministratör
Användarvisningsbild

Ja, du ska använda 1.8i toppen, och förmodligen så är kolvarna för den toppen. Hur ser kolvarna ut och vilken kompression är det på dem och till vilken topp är dom gjorda? Ja det stämmer de äldre blocken har stadigare gjutning än de nya 1.8l blocken. Så dom är attföredra, även om för den lilla effekten du ska ha så spelar det inte någon större roll, men 2l blocken är inte svåraattfå tag på än så länge så ska man ändå borra och dola på så är det lika bra att utgå ifrån de stadigare. Ja klart de går att köra effekt medkortare stakar, längre ger inte mer effekt utan bara mer gynnande geometri.

Ang turbon så har den måtten som det står i länken du postade så räcker den ganska precis. Se till att svetsa in mottrycksuttag i kollektorn så kan man mäta mottrycket när du bromsar den, så ser du direkt om den blir för trång eller inte.

InläggPostat: sön dec 11, 2011 5:52 pm 

köpte motorn.
Det var 1.8i topp på den och inte 121. den är byggd för överladdning så kompen ligger runt 8 enligt förra ägaren, skall öppna upp och kolla ändå.

HD vippor och stakar skulle vara näst på inköpslistan nudå, vad kostar 8st vippor skickade till finland?

ang. ventilfjädror, vilka skall man ha? vet några som kör med vw bubbla innerfjädror+m10orginalfjädror.
är det ett alternativ?

InläggPostat: ons dec 14, 2011 4:28 pm 

plockade upp motorn och allt var som det skulle med ögat sett.
kolvarna var platta och förbränningsrummen urgröpta (hemisfäriska) kompressionen 8.2-1

InläggPostat: fre dec 16, 2011 5:14 pm 
Webbplatsadministratör
Användarvisningsbild

Har 2st olika M10 fjädersatser:

Kit1
Singelfjädrar med retainers 1750:-

Kit2
Dubbelfjädrar med retainers 2495:-

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme